yabancılar hukuku idari gözetim kararına itiraz
VAN 2. SULH CEZA MAHKEMESİ HAKİMLİĞİ’NE
DOSYA NO : 5328889.101.18.03.2
İTİRAZ EDEN : BAKIN KAMANİ
VEKİLİ : Av.Gökhan BAŞKURT
ADRESİ : Selimbey Mah. Kale Yolu Üzeri Hukukçular İş Merkezi Kat:4
No:30 İPEKYOLU/VAN
DAVALI :Van İl Göç İdaresi Müdürlüğü KURUBAŞ / VAN
İTİRAZ KONUSU: Müvekkil hakkında davalı idarece verilen 19.03.2018 tarih ve 5328889.101.18.03.2 sayılı idari gözetim kararına karşı itirazlarımızın sunulmasıdır
AÇIKLAMALAR :
Müvekkil Türkiyeye giriş yaparken ESENDERE beldesinde yakalanmış. VAN ili KURUBAŞ mahallesinde bulunan GERİ GÖNDERME MERKEZİNE getirilmiştir. Müvekkil hakkında 19.03.2018 tarihinde idari gözetim kararı verilmiştir.Müvekkil İRAN yaşamakta ve kendini LGBT olarak adlandırılan gruba dahil hissetmektedir.İRAN yaşarken bu kimliğini (GAY) gizlemiştir.Zira bu tarz ilişkiler İRAN da gayrimeşru kabul edilmekte cezasıda İDAM ve çok ağır cezalardır.Müvekkili İRAN da 19 yaşında bir erkekle zira kendiside erkektir.Bir ilişki yaşamış ve bu ilişki çevresindekiler tarafından da duyulmuştur.İlişki yaşadığı gencin babası şikayetçi olmuş.Devlet yetkililileri tarafından evinde bir çok defa arama yapılmış.Kendisinin bana beyan ettiklerine göre de İRAN da adına idam cezası çıkarılmıştır.En son çareyi ülkesinden kaçmakta bulmuş , daha özgür şekilde yaşayabileceği , kimliğini gizleyemeyeceği , bir ülkede yaşamak amacıyla ülkesinden kaçmıştır.Müvekkil bu zor durum içerisinde tek kaçış yolu olarak ülkesini terk etmek mecburiyetinde kalmıştır.Zira kalması halinde işkence ve insanlık onuruna aykırı muameleye tabi tutulacaktır.Ve nihayetinde idam edilme riski altında kalacaktır.
Ülkesini terk etmek zorunda kalarak Türkiye’ye gelen müvekkil, Van Valiliği İl Göç İdaresi’ne Uluslararası Koruma talep başvurusunu yapmış ve sonucunu beklemektedir.
Müvekkil Van İl Göç İdaresince idari gözetim altına alınmıştır. Hâlbuki müvekkil hakkında ülkesi olan İRAN da ciddi bir ölüm tehdidi altında iken kaçarak Türkiye’ye sığınmıştır hakkında sınır dışı kararı verilmesi Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ile Anayasamıza öngörülen yaşam hakkına ve 6459 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanun’un 4. Maddesinde düzenlenen geri gönderme yasağına açıkça aykırı olacaktır. Nitekim bu husus 6458 sayılı yabancılar ve uluslar arası koruma Kanunu’nun 55. Maddesinde ayrıca belirtilmiş ve sınır dışı edilebilir yabancılar kapsamında olan kişiler hakkında sınır dışı edileceği ülkede ölüm cezasına, işkenceye insanlık dışı yada onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacağı konusunda ciddi emareler bulunan kişilerin sınır dışı edilemeyeceği vurgulanmıştır. Müvekkilin BMMYK tarafından mülteci olarak kabul edilip edilmeyeceği yönü de halen eksik kalmıştır, BMMYK’NIN mülteci statüsü yönünden müvekkilin ülkesine gönderilmesi halinde maruz kalabileceği risklerin olup olmadığı yönündeki incelemeleri beklenmelidir. Müvekkilin BMMYK ya başvuru yapabilmesi için idari gözetim kararının kaldırılarak BMMYK başvurusunun önü açılmalıdır. İdari gözetim altında olduğu süre boyunca BMMYK ya başvuru yapamayacak yapabilmesi halinde de hikayesini kanıtlayacak delilleri de ikame edemeyecektir.
Müvekkil yukarıda açıklanan sebeplerle ülkesine dönememektedir ve idarece başvurusu sonuçlanmamıştır.
6158 sayılı Yabancılar ve Uluslararası koruma Kanunu’nun 57 maddesi sınır dışı edilmek üzere idari gözetim kararını ve bu kararın koşullarını düzenlemektedir. İlgili maddenin 2. Fıkrası hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan kaçma ve kaybolma riski bulunan Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, Sahte yada asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmayan kamu düzeni kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hakkında idari gözetim kararı alınır hükmü içermektedir. Ancak aynı maddenin 5. Fıkrası idari gözetim kararının gerekçesiyle birlikte yabancıya ya da avukatın tebliğ edileceğini düzenlemiş ve 4. FIKRADA DA İDARİ GÖZETİMİN DEVAMINDA ZORUNLULUK GÖRÜLMEYEN YABANCILAR HAKKINDA DERHAL İDARİ GÖZETİM KARARININ SONLANDIRILACAĞI VE YABANCILARA HAKKINDA BAZI ALTERNATİFLER İDARİ TEDBİRLER UYGULANABİLECEĞİ HUSUSU İFADE EDİLMİŞTİR. Alınan idari gözetim kararı müvekkile tebliğ edilmediği gibi söz konusu kararda belli bir adreste ikamet etme belirlenecek şekil ve sürelerde bildirimde bulunma gibi idari yükümlülüklerin hangi sebeplerle yetersiz kalacağı hususunda bir değerlendirme yapılmadan gerekçeden yoksun olarak düzenlenmiştir.
Müvekkil İl Göç İdaresi nezdinde 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun 65. maddesi doğrultusunda uluslararası koruma talebinde bulunmuştur. Van Göç İdaresi tarafından yönlendirileceği ilde dosyasını takibe ve imza yükümlülüğünü yerine getirmeye hazırdır. Yukarıda belirtilen hususlar çerçevesinde istisnai olarak başvurulması gereken İdari Gözetim Kararı verilmeden önce Belli bir adreste ikamet, belli şekil ve sürelerde bildirimde bulunma yükümlülüğünün yeterli olup olamayacağı değerlendirilmelidir. Yeterli görülmemesi halinde gerekçesi belirtilerek idari gözetim kararı alınmalıdır. 6458 Sayılı YUKK 68/7. Fıkra “ İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetime karşı sulh ceza hâkimine başvurabilir. Başvuru idari gözetimi durdurmaz. Dilekçenin idareye verilmesi hâlinde, dilekçe yetkili sulh ceza hâkimine derhâl ulaştırılır. Sulh ceza hâkimi incelemeyi beş gün içinde sonuçlandırır. Sulh ceza hâkiminin kararı kesindir. İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetim şartlarının ortadan kalktığı veya değiştiği iddiasıyla yeniden sulh ceza hâkimine başvurabilir.” Denmektedir.
Müvekkil hakkında BMMYK, Van İl Göç İdaresi tarafından tanınmış bir statü olmadığından veya kimlik, kimlik yerine geçer bir belgesi mevcut olmadığından hali hazırda vekâletname çıkaramamaktayız, vekâletnamemizi çıkarttığımızda mahkememize sunacağız. “1951 Cenevre Sözleşmesi – Madde 16:
1.Her mülteci, bütün Taraf Devletlerin toprakları üzerindeki hukuk mahkemelerine serbestçe ve kolayca başvurabilecektir.
- Her mülteci, sürekli ikametgâhının bulunduğu Taraf Devlette, adli yardım ve teminat akçesinden muafiyet dâhil, mahkemelere müracaat bakımından vatandaş gibi muamele görecektir…” ve YUKK Avukatlık hizmetleri ve danışmanlık, başlıklı8. Maddesinde; (1)Başvuru sahibi ile uluslararası koruma statüsü sahibi kişiler, bu Kısımda yazılı iş ve işlemlerle ilgili olarak, ücretleri kendilerince karşılanması kaydıyla avukat tarafından temsil edilebilir.
(2)Avukatlık ücretlerini karşılama imkânı bulunmayan başvuru sahibi ve uluslar arası koruma statüsü sahibi kişiye, bu Kısım kapsamındaki iş ve işlemlerle ilgili olarak yargı önündeki başvurularında 1136 sayılı Kanunun adli yardım hükümlerine göre avukatlık hizmeti sağlanır.
(3)Başvuru sahibi ve uluslararası koruma statüsü sahibi kişi, sivil toplum kuruluşları tarafından sağlanan danışmanlık hizmetlerinden faydalanabilir.” Denmektedir. 1951 Cenevre Sözleşmesi ve 6458 sayılı YUKK vekâletnameyi ikinci plan da arayarak öncelikli olarak başvurucuların hukuki destekten yararlanmalarını hedeflemiştir.
Yukarıda kısaca belirttiğimiz ve mahkememiz tarafından resen göz önünde bulundurulacak diğer nedenlerden müvekkil aleyhine verilen idari gözetim kararının itiraz en incelenerek kaldırılmasını isteme zarureti hasıl olmuştur.
SONUÇ VE TALEP : Yukarıda açıklanan nedenlerle; Van İl Göç İdaresinin müvekkil aleyhine vermiş olduğu, tarafımıza ve müvekkilimize birer örneğinin verilmediği İdari Gözetim Kararının gerekçeden vareste olması nedeni ile, idari gözetim kararı öncesi bildirim yükümlülüğü veya belirli bir yerde kalma zorunluluğunun getirilmesi yönünde de karar alınabilecek iken bu yönünde karar alınmama gerekçesi belirtilmeksizin idari gözetim kararı alınması ve alınan idari gözetim kararının herhangi bir gerekçeye dayandırılmamış olması yasaya aykırılık teşkil ettiğinden, kaldırılmasına karar verilmesini saygılarımla arz ve talep ederim. 12.04.2018
İtiraz Eden Vekili
Av. Gökhan BAŞKURT
Ek:
-Van Barosu Görevlendirme Yazısı