İdari gözetim kararına itiraz – Türkmenistan yabancılar avukatı
VAN SULH CEZA HAKİMLİĞİ’NE
DOSYA NO :
İTİRAZ EDEN : SHOWKET ROZYAHMTET ( VAN KURUBAŞ GERİ GÖNDERMEMERKEZİ)
YABANCI KİMLİK NO :
VEKİLİ : Av.Gökhan BAŞKURT
KONU : İdari gözetim kararına karşı itirazlarımızdır. İdari gözetim altında tutulan müvekkilimizin 6458 sayılı Kanunun 57/6. ve 68. maddelerine göre idari gözetim kararının kaldırılması talebinden ibarettir.
İŞLEMİN TARİH VE NO’SU : Van Valiliği İl Göç İdaresi Müdürlüğü’nün tarih ve sayılı “İdari Gözetim Kararı” dır.
AÇIKLAMALAR :
1-) Müvekkilim Türkmenistan vatandaşıdır. 2019 yılında üniversite okumak sebebiyle TÜRKİYE ye gelmiştir. Ve akabinde ikamet izni verilmiş . İlgili ikamet izin belgesini de dilekçemin ekine ekleyeceğim. Ve yabancı kimlik numarası da almıştır. Akabinde TÜRKİYE de Muhabbat REJEPBATEVA isimli TÜRKMENİSTEN vatandaşıyla tanışmıştır. Türkiye’de bir süre kaldıktan sonra KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ ne çalışmak amacıyla gitmiştir. Orda ki ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞIN’dan 23.03.2022-23.03.2023 tarihleri arasında geçerli olmak üzere Çalışma izni verilmiştir. Müvekkilim KIBRIS ta NARİN UNLU MAMÜLLER LTD de fırıncı olarak çalışmaktadır. İlgili çalışma izin belgesini de dilekçemin ekine ekliyorum Müvekkilim bu süre zarfında MUHABBAT REJEPBATEVA isimli kadınla evlenme kararı almıştır. Bu şahsında ikamet izin belgesini dilekçemin ekine ekleyeceğim. Bu sebeple hem düğün hazırlıklarını yapmak , hemde ikamet iznini yenilemek amacıyla KIBRIS tan TÜRKİYE ye – İSTANBUL’a gelmiştir. Bu süre zarfında da ikamet izni olmadığı için kolluk kuvvetlerince denetim sırasında İSTANBUL da fark edilmiştir.. Kendisi MALATYA GGM deydi evraklarını ilgili idareye sundu fakat depremden dolayı Van a gönderildi. Bu sebeple işleri yarım kalmıştır. Müvekkilim halihazırda serbest bırakılırsa KIBRIS a çalıştığı işine geri dönecektir. Kendisi ülkeye yasak bir biçimde kaçak olarak girmemiş , yada kaçarken yakalanmamıştır. Kendisi zamanında Türkiyede ikamet iznini yenilememiş fakat KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞIN dan aldığı şu an geçerli olan çalışma izni vardır. Amacı sadece TÜRKİYE de düğününü yapıp KIBRIS a işine dönmekti. Fakat olmadı. Kendisinin şuan GGM de tutulmasının pratikte hiç bir faydası olmayacaktır. Bir an önce KIBRIS taki işine dönmek istememektedir. Kendisinin yabancı kimliği de bulunmaktadır.
Müvekkil KIBRIS ta sabit ikamet sahibidir. Çalıştığı firmanın adresi bellidir. Müvekkil yakalandığı esnada bir suça karışmamış ya da sahte bir evrak kullanmamıştır. Kaçma ya da delilleri karartma şüphesi de bulunmamaktadır. Müvekkilin şuan en temel hakkı olan özgürlük hakkı engellenmektedir. Adına açılmış herhangi bir ceza soruşturması ya da kovuşturması da bulunmamaktadır. Mağdurdur. İDARİ GÖZETİM den sağlanan fayda imza ya da başka bir yükümlülükle de yerine getirilebilir. Müvekkilim çalıştığı yerden de imza atabilir. Kendisi derhal ve ivedilikle serbest bırakılmalıdır. Zira YUKK 57. Maddesinde de idari gözetime alternatif yükümlükler getirilebilir. Bu imza atma şeklinde de olabilir . Müvekkil yurda kaçak girerken , kaçarken , giriş çıkışı ihlal ederken , herhangi bir sahte belge kullanırken ya da suç işlerken yakalanmamıştır. Kendisi açısından bu aşamada İDARİ GÖZETİM KARAR ı verilerek özgürlüğünün kısıtlanması hukuka ,kanuna ve adalete uygun olmayacaktır. Yüksek mahkemenizdeb müvekkilimin tek beklentisi adil ve hakkaniyetli bir karardır. İdari gözetimin sonlandırılmasını talep ediyoruz. Buna ilişkin elimizdeki tüm belgeleri de dilekçemin ekine ekliyorum. Kendisi hakkında hiç bir somut gerekçe gösterilmeden İDARİ GÖZETİM KARARI verilmiştir.
6158 sayılı Yabancılar ve Uluslararası koruma Kanunu’nun 57 maddesi sınır dışı edilmek üzere idari gözetim kararını ve bu kararın koşullarını düzenlemektedir. İlgili maddenin Fıkrası hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan kaçma ve kaybolma riski bulunan Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, Sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmayan kamu düzeni kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hakkında idari gözetim kararı alınır hükmü içermektedir. Ancak aynı maddenin 5. Fıkrası idari gözetim kararının gerekçesiyle birlikte yabancıya yada avukatın tebliğ edileceğini düzenlemiş ve 4. FIKRADA DA İDARİ GÖZETİMİN DEVAMINDA ZORUNLULUK GÖRÜLMEYEN YABANCILAR HAKKINDA DERHAL İDARİ GÖZETİM KARARININ SONLANDIRILACAĞI VE YABANCILARA HAKKINDA BAZI ALTERNATİFLER İDARİ TEDBİRLER UYGULANABİLECEĞİ HUSUSU İFADE EDİLMİŞTİR. Alınan idari gözetim kararı müvekkile tebliğ edilmediği gibi söz konusu kararda belli bir adreste ikamet etme belirlenecek şekil ve sürelerde bildirimde bulunma gibi idari yükümlülüklerin hangi sebeplerle yetersiz kalacağı hususunda bir değerlendirme yapılmadan gerekçeden yoksun olarak düzenlenmiştir.
İDARİ GÖZETİME İTİRAZ NEDENLERİ Müvekkil hakkında, idari gözetim yerine, 6458 sayılı Kanunun 57/4. Maddesinde öngörülen “belirli bir adreste ikamet etme”, “bildirimde bulunma” vb. İDARİ YÜKÜMLÜLÜKLERİN UYGULANMASI SURETİYLE İŞLEMLERİNİN SÜRDÜRÜLMESİ MÜMKÜNDÜR. Açık kanun hükmüne rağmen, kaçma, kaybolma riski bulunmayan müvekkilimize doğrudan özgürlük kısıtlamasına gidilmesi AİHS’nin 5. ve Anayasa’nın 19. Maddesine aykırıdır. Müvekkilin Anayasa m.17’de güvence altına alınan kişi dokunulmazlığı hakkı göz ardı edilmiş maddi ve manevi varlığı görmezden gelinmiştir.
İDARE TARAFINDAN HİÇBİR GEREKÇE GÖSTERİLMEKSİZİN VERİLEN İDARİ GÖZETİM KARARI HUKUKA AYKIRIDIR.Müvekkil hakkında verilen idari gözetim kararında gerekçe gösterilmemiş, yalnızca 6458 Sayılı YUKK md.54 gereğince 6 ay süre ile idari gözetim altında tutulması gerektiğinden bahsedilmiştir. Ancak hiçbir somut gerekçe göstermeksizin verilen idari gözetim kararının hukuka aykırı olduğu izahtan varestedir.
Müvekkilin fiili ve hukuki durumu, hukuka uygun bir idari gözetim kararı olmaksızın idari gözetim uygulanması, kaçma ve kaybolma riski bulunmaması, kötü şartlar altında idari gözetimde tutulması dikkate alınarak salıverilmesi gerekmektedir.
NETİCE VE TALEP :
1) Yukarıda açıklanan ve re’sen dikkate alınacak nedenlerle; müvekkillimizin VAN KURUBAŞ Geri Gönderme Merkezi’ndeki dosyalarının celbi ile İdari gözetimin 6458 sayılı Kanunun 57, 68 ve 71. maddeleri, Anayasa 17 ve 19. Maddeleri, AİHS 3. ve 5. maddelerine aykırı olduğu 27.12.2022 tarihinden beri haksız şekilde ve kanuna aykırı olarak idari gözetim uygulandığı, yasaya aykırı olarak temel hak ve özgürlüklerinin sınırlandırıldığı, özgürlük ve güvenlik hakkından yoksun bırakıldığı, aynı zamanda müvekkilin YUKK 4. ve 55. Maddelerinde belirtilen “Geri Gönderme Yasağı” kapsamında olan kişilerden olduğu dikkate alınarak, 1951 Mültecilerin Hukuki Durumuna İlişkin Cenevre Sözleşmesi’nin 31. ve 33. maddeleri ile 6458 sayılı Yabacılar ve Uluslararası Koruma Kanunun ilgili maddeleri dikkate alınarak davacı hakkındaki davalı idarenin Valiliği İl Göç İdaresi Müdürlüğü’nün tarih ve
sayılı idari gözetim kararının kaldırılmasını müvekkilin derhal salıverilmesini ;
2) Müvekkillin KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ ne çalışmak amacıyla gitmiştir. Orda ki ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞIN’dan 23.03.2022-23.03.2023 tarihleri arasında geçerli olmak üzere Çalışma izni verilmiştir. Müvekkilim KIBRIS ta NARİN UNLU MAMÜLLER LTD de fırıncı olarak çalışmaktadır. Yasal izni bulunmaktadır. Zaten detaylı olarakta yukarda beyanda bulunduk. Dilekçemin ekinde çalışma iznini ve ilgili belgeleri de ekleyeceğim. Sayın mahkemecede ilgili kurumlardan soruşturma yapılıp asılları istenebilir.
4. Yargılama harç ve giderleri ile avukatlık ücretinin karşı tarafa yükletilmesine, karar verilmesini vekâleten arz ve talep ederiz.28.02.2023
DAVACI VEKİLİ : AVUKAT GÖKHAN BAŞKURT
EKLERİ :
Baro görevlendirme yazısı
KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİN ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI tarafından verilen 23.03.2022-23.03.2023 tarihleri arasında geçerli müvekkilim adına verilen çalışma izin belgesi.
Müvekkilin İKAMET İZNİ.
Müvekkilin evleneceği nişanlısı MUHABBAT REJEPBAYEVA a ait İkamet İzin belgesi.