Sulh ceza mahkemesi idari gözetim kararına itiraz dilekçesi örneği
VAN SULH CEZA HAKİMLİĞİ’NE
DOSYA NO : 7640416.101.18.03.1
İTİRAZ EDEN : Ruslan İSHBAYEV YBK : 99786232040 ( VAN KURUBAŞ GERİ GÖNDERME MERKEZİ)
UYRUK : TÜRKMENİSTAN
VEKİLİ : Av.Gökhan BAŞKURT
DAVALI : Van Valiliği İl Göç İdaresi Müdürlüğü
KONU : Van Valiliği İl Göç İdaresinin 7640416.101.18.03.1 nolu İdari gözetim kararına karşı itirazlarımızdır. İdari gözetim altında tutulan müvekkilimizin 6458 sayılı Kanunun 57/6. ve 68. maddelerine göre idari gözetim kararının kaldırılması talebinden ibarettir.
AÇIKLAMALAR :
Müvekkil RUSLAN İSHBAYEV Türkmenistan vatandaşıdır. 2019 yasal yollarla Türkiye ye gelmiştir. YEMENLER TEKSTİLDE ustabaşı olarak çalışmaktaydı. Müvekkil bir düğün çıkışı iftiraya uğramış 1 ay cezaevinde kalmış ardından tahliye edilmiş , akabinde göç idaresine götürülmüştür. Müvekkil yıllardır ülkemizde yaşamakta ve şu zamana kadarda herhangi bir suça karışmamıştır. Her ne kadar müvekkilin adına sarkıntılık yapmak suretiyle cinsel saldırıdan soruşturma açılmışsa da , açık ve bariz bir şekilde iftiraya uğramıştır. Zira suçun sözde mağduru olan bayan DUYGU SAYDAM şikayetini geri çekmiş ifadesini değiştirmiştir. Müvekkil sözde olayın gerçekleştiği gün arkadaşının düğününden çıkarken , yolda yürürken tanımadığı ve daha önce görmediği DUYGU SAYDAM isimli bayanı taciz edildiği iddia edilmiştir. Fakat müvekkilin ilgili suçu işlediğine dair mağdur beyanından başka doğrulayıcı ya da destekleyici başkacada bir delil bulunmamaktadır. Müvekkil işlemediği suçtan dolayı 1 ay kapalı cezaevinde bulunmaktaydı akabinde şikayetin geri çekilmesiyle müvekkilim tahliye edilmiş Fakat göç idaresine teslim edilmiştir.
- Müvekkil uğradığı bir iftira neticesinde mağdur edilmiştir. Müvekkilin ülkemizde ikamet izni bulunmaktaydı. Fakat yakalandıktan sonra ikamet izin belgesine kolluk kuvvetlerince el koyulmuş kendisine verilmemiştir. Bu sebeple bir önceki döneme 11.2020-28.10.2021 tarihleri arasındaki ikamet izin belgesini de dilekçemin ekine ekliyorum . Ayrıca ailece kaldıkları eve ilişkin kira sözleşmesini de dilekçemin ekine ekliyorum. Müvekkil sabit ikametgah sahibidir. Zira kira sözleşmesinden de bu açıkça anlaşılmaktadır. Bu aşamada en temel hak olan özgürlük hakkı kısıtlanmamalıdır. Kendisinin kaçma ya da delilleri karartma şüphesi de bulunmamaktadır.
- Müvekkil kendisi gibi TÜRKMENİSTAN vatandaşı olan ve ülkemizde yasal olarak ikamet izni bulunan DILBAR PIRLIYEVA adlı bayanla evlidirler. Fakat isteğe bağlı olarak TÜRKMENİSTAN kanunları buna yol veriyor, kendi soyadını kullanmaktadır. Ayrıca müvekkilimin ailesi de İstanbulda bulunmakta , kızkardeşleri HALNİSO ISHBAYEVA ve GÜLNOZA ISHBAYEVA da müvekkilimle birlikte çalışmaktadırlar. AİLE BİRLİĞİNİN KORUNMASI VE AİLE BÜTÜNLÜĞÜNÜN SAĞLANMASI gerek uluslararası sözleşmelerle gereksede anayasamızla teminat altına alınmıştır. Müvekkilin eşi ve 2 kız kardeşi de yanında bulunmaktaydı . Onlara ait ikamet izin belgelerini de dilekçemin ekine ekleyeceğim. Müvekkilin bu şekilde idari gözetim altında tutulması kendileri açısından çok büyük mağduriyet oluşturmaktadır.Müvekkil evin maddi ve manevi yükünü üstlenmiştir. Kendisinin şu aşamada GGM de tutulmasının pratikte hiçbir faydası olmayacaktır. Kendisinin eşi ülkemizde bulunmaktadırlar. Kira sözleşmesini de ekledim, kendisi ve eşi , kız kardeşleri sabit ikametgah sahibidirler. Müvekkil yakalandığı
- zaman sahte bir evrakla yakalanmamıştır. Kendisinin yasal ve geçerli ikamet izin belgesi bulunmaktaydı.Müvekkilin şuan özgürlük hakkı engellenmektedir. Zira kendisi bir iftiraya uğramış , sonrasında da zaten dosyası düşürülmüştür. İdari gözetimden sağlanan fayda başkaca bir alternatif bir yükümlülükle de sağlanabilir. Bu şekilde özgürlüğü engellenmekte ve aile birliği zedelenmektedir. Müvekkil çalıştığı yerden de imza atabilir. Müvekkilin eşi ve kızkardeşleri , ailenin büyüğü olan müvekkilimin bu şekilde yanlarında olmaması kendilerine büyük zarar vermektedir. İstanbul gibi maddi ve manevi açıdan yaşanması zor olan bir şehirde adeta bir hayat mücadelesi vermektedirler. Zira müvekkilim ailenin temel dayanağı ve büyükleriydi. Müvekkilin GGM de olması sadece kendisini değil , diğer aile bireylerinide etkilemektedirler. Dört gözle eşinin ve abilerinin gelmesini beklemektedirler.
- Müvekkil RUSLAN İSBAYEV Türkiye ya yatırım yapmak ve daha iyi eğitim ve sağlık hizmetlerinden faydalanmak için yasal yollardan ülkemize giriş yapmıştır .AİLESİNİN tek geçindirmek zorundadır. Ülkesine gönderilmesi halinde uğrayabileceği haksız muamaleden de korkmaktadır.
- Müvekkilin GGM de idari gözetimde tutulmasının tek sebebi uğramış olduğu iftiradan dolayıdır.Müvekkil bu iftiradan dolayı yargılanmış ve kendisi hakkında BAKIRKÖY 13. ASLİYE CEZA MAHKEMESİ tarafından sözde mağdurun şikayetini geri çekmesinden dolayı dosyası düşmüş ve ivedilikle tahliye edilmiş ve dosya kapatılmıştır. İlgili dosyaya da bakıldığında , sözde mağdurun asılsız ve destekleyici hiçbir delilin bulunmadığı çelişkili beyanlarıdır. Müvekkilime idari gözetim kararı verilmesinin tek sebebi kamu düzenini sözde bozmuş olmasıdır. Müvekkilimin kamu düzenini bozmuş olmasının bozmuş olmasının idarece haklı bir gerekçesi olmalıdır. Ya hakkında şuan ceza mahkemelerinde devam eden bir ceza yargılaması olmalı ya da kesinleşmiş bir cezası olmalıdır. Müvekkilimin üstünde ya bir suç şüphesi olmalı ya da suçu işlediği sabit olmalıdır. Müvekkilin mahkemede yargılaması yapılmadan dosyası hakkında düşme kararı verilmiştir. Suçluluğu mahkeme nezdinde ispatlanamamıştır. Zira uluslararası ceza ilkeleri gereğince masumiyet karinesine göre bir bireyin suç işlediğinin mahkeme nezdinde cezası kesinleşmediği sürece masumdur .Zira müvekkilim hakkında hüküm kesinleşmeden , herhangi bir ceza verilmeden kendisine hükümlü muamalesi yapılmıştır. Müvekkilim şuan mahkemeler ve kanun önünde masum ve suçsuzdur. Zira mahkeme nezdinde yargılaması yapılmamış dosyası düşürülmüştür. Kendisine bir hükümlü muamalesi yapılıp , özgürlüğünün idari gözetimle kısıtlanması ölçüsüz ve orantısız olacaktır. Zira suç işlediği sabit değildir. Zira dosya kapsamı incelendiğinde çelişkili bir beyandan başkaca bir delilde bulunmamaktadır. Kendisi açıkça bir iftiraya uğramıştır. Mahkemenin gerekçeli kararını da dilekçemin ekine ekleyeceğim.
- 6158 sayılı Yabancılar ve Uluslararası koruma Kanunu’nun 57 maddesi sınır dışı edilmek üzere idari gözetim kararını ve bu kararın koşullarını düzenlemektedir. İlgili maddenin Fıkrası hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan kaçma ve kaybolma riski bulunan Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, Sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmayan kamu düzeni kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hakkında idari gözetim kararı alınır hükmü içermektedir.
- Maddeye baktığımızda idari gözetim kararı alınma durumları tek tek sayılmıştır.Müvekkilim kaçma yada kaybolma riski yoktur. Eşi ve ailesi,kızkardeşleri İstanbulda dır , oda onların yanında ikamet etmektedir. Ülkeye giriş çıkış kurallarını ihlal etmemiş. Ülkemize yasal olarak girmiştir. Sahte ya da asılsız bir belge kullanırken yakalanmamış , kamu güvenliğini tehdit edecek bir suça karışmamıştır.Zira suçluluğu mahkeme nezdinde ispatlanamamış dosya şikayet yokluğundan düşürülmüştür. Müvekkilime ceza verilmiş ve bu cezada kesinleşmiş olsaydı, o zaman kamu güvenliğini bozup bozmadığı hususunu değerlendirebilirdik. Kendisinin zira yasal ikamet izin belgeside bulunmaktadır.
- 6458 sayılı kanunun 57/a MADDESİ UYARINCA “ Valilik kararı ile idari gözetim kararı verilir yada 57/A maddesi uyarınca idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilir. Hükmü yer almaktadır. Yukarda saydığım sağlık sebepleri de göz önüne alındığında alternatif yükümlülükler getirilmesinin daha uygun ve ölçülü olacağını düşünmekteyiz. Bu hususta sayın mahkemenin en adile kararı vereceğine ilişkin inanımız tamdır.
- Ancak aynı maddenin 5. Fıkrası idari gözetim kararının gerekçesiyle birlikte yabancıya yada avukatın tebliğ edileceğini düzenlemiş ve 4. FIKRADA DA İDARİ GÖZETİMİN DEVAMINDA ZORUNLULUK GÖRÜLMEYEN YABANCILAR HAKKINDA DERHAL İDARİ GÖZETİM KARARININ SONLANDIRILACAĞI VE YABANCILARA HAKKINDA BAZI ALTERNATİFLER İDARİ TEDBİRLER UYGULANABİLECEĞİ HUSUSU İFADE EDİLMİŞTİR. Alınan idari gözetim kararı müvekkile tebliğ edilmediği gibi söz konusu kararda belli bir adreste ikamet etme belirlenecek şekil ve sürelerde bildirimde bulunma gibi idari yükümlülüklerin hangi sebeplerle yetersiz kalacağı hususunda bir değerlendirme yapılmadan gerekçeden yoksun olarak düzenlenmiştir.
- İDARİ GÖZETİME İTİRAZ NEDENLERİ Müvekkil hakkında, idari gözetim yerine, 6458 sayılı Kanunun 57/4. Maddesinde öngörülen “belirli bir adreste ikamet etme”, “bildirimde bulunma” vb. İDARİ YÜKÜMLÜLÜKLERİN UYGULANMASI SURETİYLE İŞLEMLERİNİN SÜRDÜRÜLMESİ MÜMKÜNDÜR. Açık kanun hükmüne rağmen, kaçma, kaybolma riski bulunmayan müvekkilimize doğrudan özgürlük kısıtlamasına gidilmesi AİHS’nin 5. ve Anayasa’nın 19. Maddesine aykırıdır. Müvekkilin Anayasa m.17’de güvence altına alınan kişi dokunulmazlığı hakkı göz ardı edilmiş maddi ve manevi varlığı görmezden gelinmiştir.
- İDARE TARAFINDAN HİÇBİR GEREKÇE GÖSTERİLMEKSİZİN VERİLEN İDARİ GÖZETİM KARARI HUKUKA AYKIRIDIR.Müvekkil hakkında verilen idari gözetim kararında gerekçe gösterilmemiş, yalnızca 6458 Sayılı YUKK md.54 gereğince 6 ay süre ile idari gözetim altında tutulması gerektiğinden bahsedilmiştir. Ancak hiçbir somut gerekçe göstermeksizin verilen idari gözetim kararının hukuka aykırı olduğu izahtan varestedir.
Müvekkilin fiili ve hukuki durumu, evli olması , eşinin ve kardeşinin yasal izinlerinin bulunması , AİLE BİRLİĞİNİN KORUNMASI kendisinin yasal ikamet izninin bulunması , kendisinin suçluluğunun ispat edilememiş olması ve dosyası hakkında düşme kararı verilmiş olması , öncesinde herhangi bir suça karışmamış olması , yurda yasal girişinin olması ,hukuka uygun bir idari gözetim kararı olmaksızın idari gözetim uygulanması, kaçma ve kaybolma riski bulunmaması, zira sabit ikamete ilişkin kira sözleşmesinin bulunması, kötü şartlar altında idari gözetimde tutulması sebepleri bir bütün olarak değerlendirildiğinde ivedilikle idari gözetimi kaldırılmalıdır.
NETİCE VE TALEP :
1) Yukarıda açıklanan ve re’sen dikkate alınacak nedenlerle; müvekkillimizin VAN KURUBAŞ Geri Gönderme Merkezi’ndeki dosyalarının celbi ile İdari gözetimin 6458 sayılı Kanunun 57, 68 ve 71. maddeleri, Anayasa 17 ve 19. Maddeleri, AİHS 3. ve 5. maddelerine aykırı olduğu 27.12.2022 tarihinden beri hak, özgürlük ve güvenlik hakkından yoksun bırakıldığı, , 1951 Mültecilerin Hukuki Durumuna İlişkin Cenevre Sözleşmesi’nin 31. ve 33. maddeleri ile 6458 sayılı Yabacılar ve Uluslararası Kanunun ilgili maddeleri dikkate alınarak davacı hakkındaki davalı idarenin Van Valiliği İl Göç İdaresi 16.03.2023 tarih ve 7640416.101.18.03.1 sayılı idari gözetim kararının hukuka aykırı şekilde ve kanuna aykırı olarak idari gözetim uygulandığı, yasaya aykırı olarak temel hak ve özgürlüklerinin sınırlandırıldığı kaldırılmasını müvekkilin derhal salıverilmesini ;
2) Müvekkilin bir önceki döneme ait ikamet izin belgesi , eşine ve kız kardeşlerine ait ikamet izin belgesi , kendisine ait kira sözleşmesi , Ülkeye yasal olarak girdiğine ilişkin pasaport ve giriş kayıtlarını , BAKIRKÖY 13. ASLİYE CEZA MAHKEMESİ nin müvekkil hakkında düşme kararınıda dilekçemin ekine ekleyeceğim. Sayın mahkemecede sorgulama yapılarak ilgili kurumlardan belgelerin aslı istenebilir. Müvekkilin bu aşamada eşinin hem maddi hem manevi yanında olması gerekmektedir. Bir avukat her şeyden önce bir insan olarak müvekkilimin mağduriyetini ve bunun sonuçlarını anlayarak en adil ve vicdani kararı vereceğinize güvenim tamdır. Gereğinin yapılmasını sayın mahkemeden saygılarımla arz ve talep ederim.
3) Yargılama harç ve giderleri ile avukatlık ücretinin karşı tarafa yükletilmesine, karar verilmesini vekâleten arz ve talep ederiz.20.03.2023
DAVACI VEKİLİ : AVUKAT GÖKHAN BAŞKURT
EKLERİ :
- Müvekkilin eşi DILBAR PIRLIYEVA ve kızkardeşleri HALNİSO ISHBAYEVA ve GÜLNOZA ISHBAYEVA ait ikamet ve çalışma izin belgeleri.
- Müvekkil RUSLAN ISHBAYEV e ait bir pasaport ve ikamet izin belgesi.
- Müvekkil RUSLAN ISHBAYEV e ait kira sözleşmesi.
- Bakırköy 13. Asliye Ceza Mahkemesinin 2022/621 E 2022/654 K verilen düşme kararı.